Każdy pszczelarz, który produkuje miód, powinien zadbać o odpowiednią etykietę na słoikach. Zabieg ten nie tylko pozwala klientom rozpoznać markę, ale również jest wymagany przez obowiązujące przepisy. Wobec tego zastosowanie etykiet na miód obowiązuje zarówno duże, jak i małe pasieki. Poniższy artykuł stworzony został z myślą o producentach miodu, którzy nie wiedzą, jakie informacje zawrzeć na etykiecie.
Etykieta na miód – wymagania
Zadaniem etykiety na miód jest nie tylko wyróżnienie produktu na tle konkurencji, ale przede wszystkim poinformowanie klienta na temat tego, co kupuje. Brak istotnych informacji może budzić wątpliwości. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby wiedzieć, co powinna zawierać etykieta miodu. Dzięki temu Twoi klienci uzyskują gwarancję, że zakupiony produkt pochodzi z zarejestrowanej pasieki, a Ty jako pszczelarz posiadasz odpowiednie zezwolenia.
Według obowiązujących przepisów zobowiązany jesteś do tego, aby odpowiednio poinformować klienta. Musisz to zrobić zarówno w kwestii specyfikacji produktu, jak i pasieki, z której pochodzi. Niedostateczne jest używanie wyłącznie sformułowania miód. Etykieta, która została poprawnie skonstruowana, zawiera pełną nazwę produktu. Tym sposobem konieczne jest określenie jego rodzaju i odmiany. Ważnym elementem etykiety na miód jest również informacja o producencie. Podaj imię, nazwisko i adres pasieki lub nazwę i adres firmy. Istotne jest też wskazanie kraju lub regionu pochodzenia.
Dodatkowo naklejki na miód powinny poinformować klienta o tym, jaka jest data przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dla miodu to 36 miesięcy. Czas ten należy liczyć od daty rozlewu. Najczęściej oznaczenie to stanowi też określenie partii produkcyjnej. Dzięki temu dokładnie wiesz, w jakich warunkach miód był pakowany. Na słoikach powinny znaleźć się też informacje dotyczące przechowywania produktu. Musisz uwzględnić tutaj zarówno miejsce, jak i zakres temperatur.
Według przepisów konieczne jest także podanie wagi netto produktu. Możesz określić ją na dwa sposoby – w ml lub L w przypadku produktów płynnych albo w g, lub kg w przypadku pozostałych produktów.
Etykieta na miód – co jeszcze warto dodać?
Oprócz wymaganych informacji możesz dodatkowo wzbogacić swój miód, umieszczając na etykiecie pewne dodatkowe sformułowania. Twoi klienci z pewnością docenią, jeżeli na słoiku znajdą wartości odżywcze zakupionego produktu. Pamiętaj jednak, że możesz je umieścić tylko wtedy, kiedy jesteś w stanie sam je określić.
Dodatkowym atutem jest też podawanie numeru weterynaryjnego pasieki. Czasami dodaje się też informacje o tym, że produkt jest zgodny z Polską Normą. Pomimo tego, że oficjalnie taka już nie obowiązuje, to wielu producentów nadal się do niej odwołuje.
W naszym sklepie znajdziesz produkty, które znacznie ułatwią Ci tworzenie etykiet. Asortyment jest na tyle szeroki, że spełni oczekiwania zarówno małych, jak i dużych pasiek. Posiadając te narzędzia w swoim domu, będziesz mógł sam zdecydować, co chcesz umieścić na etykiecie wytwarzanego miodu.